söndag 8 februari 2009

Efterfrågat recept!

Vackra vita tulpaner, jag älskar vitt, i väntan på våren : )

Idag har vi haft en riktigt lugn och skön dag. I morse sov vi länge allihop : ) Vi har varit ute och busat i snön. K åkte med A till hennes bästa vän T som fyllde 3 år förra helgen och grattade henne. Vi kunde inte gå på kalaset eftersom vi var sjuka då. Jag och E var hemma och hade det mysigt. Hade tänkt att vi skulle på ponnyridning på nya ridbanan men det hann vi inte med.

Sedan var det dax för me and i visningen, tyvärr kom det inte så många, lite trist eftersom hon åker en bit. Jag handlade en hel del som vanligt, det här var nog den finaste kollektionen av alla som jag sett hittills. Som vanligt köpte jag inte det jag kollat ut på nätet innan utan helt andra saker, det blir annat när man får klämma å känna; ) När jag kom hem visade jag A på datorn vad jag shoppat, trodde hon skulle bli jätteglad eftersom hon älskat rååååsa, hennes kommentar var: -Den vill jag INTE ha, du får ge den till en annan flicka! Där fick man...

Imorgon är det måndag igen, fattar inte, dagarna och veckorna går så fort och strax är det sportlov!


Nu är det flera som frågat, så här kommer receptet:

Pizzabullar

50g jäst
3 dl mjölk 37 grader (hur f.n gör man grader tecken?)
3/4 dl smör & rapsolja
2 msk flytande honung
8-9 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1 ägg att pensla med

Fyllning:
2 dl tomatsås, passerade tomater el likn.
200g skinka el bacon
3 dl riven ost
oregano el pizzakrydda

1. Rör ut jästen i den varma mjölken, tillsätt övr ingredienser och knåda till en deg. Jäs under duk i 15 min.
2. Dela degen i 2 delar kavla ut ca 30*40 cm.
3. Bre tomatsås på degen, lägg på skinka, ost o krydda.
4. Rulla ihop till en rulle, skär varje rulle i ca 15 bitar. Lägg på plåt o platta till lite. Jäs under duk 30 min.
5. Sätt ugnen på 225 grader
6. Pensla m ägg, grädda 10 min.

Lycka till med baket / L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar